Leren omgaan met je emoties

Wat is emotieregulatie?

Emotieregulatie gaat over het omgaan met je emoties en het kunnen uiten van je emoties.

In deze blog ga ik je er heel wat meer over vertellen.
Je leest o.a.:

  • wat het precies is en wat niet

  • hoe je kan merken dat deze vaardigheid nog volop in ontwikkeling is bij je kind

  • ik geef tips mee wat je als ouder kan doen om hier met je kind rond te werken.

  • tot slot deel ik ook nog enkele gratis downloads zodat jullie hier meteen mee aan de slag kunnen!



"Emotieregulatie helpt je om op een goede manier met je emoties om te gaan. Zodat je doelen kan bereiken, taken af kan maken en je gedrag kan controleren of sturen."


Waaraan kan je bij je kind merken dat de emotieregulatie nog volop in ontwikkeling is?

Ik geef jullie enkele voorbeelden hoe zich dit kan uiten bij je kind:

  • Je kind is snel overstuur wanneer iets niet loopt zoals verwacht

  • Je kind is snel gefrustreerd als iets (te) moeilijk is

  • Je kind heeft regelmatig een woedeaanval of driftbui

  • Je kind reageert in jouw ogen overdreven op een klein probleem

  • Je kind verliest snel zijn/haar geduld

  • Je kind heeft moeite met teleurstellingen of tegenslag en hiervan herstellen

 

Wanneer ontwikkelt deze vaardigheid zich?

Emotieregulatie begint zich tussen het 7e en 8e levensjaar zichtbaar te ontwikkelen.
Verklaart al een heleboel, toch?! :-)

Het is dus op zich heel normaal dat je kind van 4 jaar het nog moeilijk heeft met het reguleren van zijn emoties...
De ontwikkeling van deze vaardigheid gaat ook nog verder tot in de volwassen leeftijd.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je vóór de leeftijd van 7 à 8 jaar niet rond deze vaardigheid kan werken met je kind.
Of dat je bepaald gedrag tijdens heftige woedebuien daarom moet tolereren.
Het is net belangrijk om al op jonge leeftijd rond emotieregulatie te werken met je kind.
Zo zal deze vaardigheid zich sterker kunnen ontwikkelen.

Als ouder heb je een cruciale rol in de emotieregulatie bij je kind.
Hij/zij kan dit namelijk (nog) niet alleen, hij heeft jou als ouder (maar ook leerkracht, opvoeder, volwassene,...) nodig om dit te leren.

Wat kan je als ouder doen om rond de emotieregulatie van je kind te werken?

  • Een kind leert door te observeren dus geef het goede voorbeeld en laat zien hoe je op een goede manier omgaat met je eigen gevoelens.

    Ook jouw gevoelens mogen er zijn.

    Benoem ze voor je kind en verwoord wat je doet om hiermee om te gaan.

    Bv “ik voel me boos worden… Ik ga even naar boven en adem diep in en uit en tel rustig tot 10 om weer rustig te worden”.

    Uiteraard lukt dit niet altijd, word jij ook wel eens boos, en is het ook voor jou soms lastig om je eigen emoties goed te reguleren. Jij bent namelijk ook gewoon mens én het is velen onder ons niet aangeleerd.

    Ook dit kan je benoemen naar je kind toe.

    Er is niets mis met nadien zeggen dat het je spijt dat je boos werd en uit te leggen hoe dit kwam. Ook hier leren kinderen heel veel van.

  • Op welke manieren kan je dit doen?

    Begrip tonen en er zijn voor je kind, ook (of zelfs nét) tijdens heftige emoties

    Samen met je kind bespreken hoe hij gepast zijn emoties kan uiten. Dit is voor elk kind anders. Enkele voorbeelden: ontladen (hard in de tuin rennen, stampen op de grond, brullen als een leeuw, krassen op papier), ademhalingstechnieken toepassen, een plek creëren om tot rust te komen,

    Gebruik maken van een emotiemeter / gevoelsthermometer om aan te tonen hoe je kind zich voelt (hieronder kan je er eentje downloaden)

    Na hevige emoties bespreken wat er gebeurde en hoe het de volgende keer eventueel anders kan

    Samen boekjes lezen over emoties

  • Doorheen de dag kunnen prikkels en spanning opbouwen en zorgen dat het emmertje van je kind vol- en soms overloopt. Met soms heftige emoties tot gevolg.

    Er bestaan heel wat manieren om preventief te zorgen dat je kind zijn/haar emmertje kan leegmaken.

    Ontladen (trampoline springen, buiten spelen, fietsen,...)

    Stretchoefeningen

    Massages

    Ademhalingsoefeningen

    Positieve babbeltjes en verbindingsmomentjes met je kind

    Visualisatieverhalen

    Zou jij hier graag vandaag al mee aan de slag gaan? Download dan hieronder ook gratis onze 7 gratis oefeningen om hier preventief rond te werken.



De emotiemeter

Hieronder kan je een voorbeeld van zo'n emotiemeter vinden.
Zoals ik hierboven al aangaf, werkt dit het allerbeste wanneer je samen met je kind gaat zoeken naar wat voor hem werkt om zijn emoties op een gepaste manier te uiten.
Want dit is voor elk kind anders en wat een kind zelf bedacht heeft werkt altijd veel krachtiger!

Enkele voorbeelden die je in deze emotiemeter zou kunnen opnemen.
Maar doe er vooral je eigen ding mee.

  • Donkergroen (ik ben bereikbaar): ik voel me kalm en rustig - ik doe mijn ding, ik werk / speel rustig, ik hoef niets speciaals doen

  • Lichtgroen (ik ben bereikbaar): ik voel me gewoon - ik let op eventuele signalen / triggers - ik werk rustig, ik speel

  • Oranje (ik kan minder verdragen): ik voel me een beetje boos / onrustig / geïrriteerd --> ik let op mijn ademhaling, ik ga iets doen waar ik rustig van word (tekenen, knutselen, knuffelen met mama,...)

  • Rood (ik ben niet meer zo bereikbaar): ik voel me boos --> ik sla op mijn boksbal, ik stamp met mijn voeten op de grond, ik ga naar mijn rustplekje,...

  • Donkerrood (ik ben niet bereikbaar): ik voel me heel boos --> ik ga naar mijn rustplekje om tot rust te komen

Als je met de emotiemeter aan de slag wil kan je hem ergens ophangen in huis zodat hij zichtbaar is en je er naar terug kan grijpen.
Bespreek het gebruik van deze emotiemeter op een rustig moment met je kind, niet tijdens een piek van emoties. Dan is je kind toch niet bereikbaar...

Veel succes ermee!

Previous
Previous

10 tips voor sensopatisch spelen!

Next
Next

Massageverhaal ‘de luchtballon’